Karta KID:
Karta k identifikaci špatného zacházení s dětmi – tzv. karta KID obsahuje znaky ohroženého dítěte, rozdělené do tří tematických bloků – fyzické znaky špatného zacházení s dětmi, znaky projevující se v chování dítěte, a nakonec znaky rizikového chování pečujících osob. Karta je určena učitelům, pracovníkům v neformálním vzdělávání, sociálním pracovníkům, policistům, záchranářům, hasičům, zdravotníkům a dalším profesím, které mohou být v kontaktu s ohroženými dětmi. Díky kartě KID budou moci včas zaznamenat znaky ohrožení konkrétního dítěte a budou vědět, jak v takové situaci jednat.- Karta KID pro policii a hasiče (pdf) / tisk (pdf)
- Karta KID pro školy a školská zařízení
- Karta KID pro sociální pracovníky
- Karta KID pro pracovníky ve zdravotnictví
- Časté modřiny nebo řezná poranění jako signály špatného zacházení s dětmi vnímáme všichni. Ale fyzických znaků špatného zacházení je mnohem více. I častá bolest hlavy může být signálem k tomu, abychom si začali dítěte více všímat a může být i znakem dítěte v ohrožení.
- Buďte všímaví ke svému okolí. Nepřehlížejte chování těch, kteří pečují o ty nejzranitelnější, tedy o děti. I častá konzumace alkoholu nebo nepřiměřené fyzické tresty v přítomnosti jiných osob mohou být vodítkem k tomu, že je dítě v ohrožen
- Buďte všímaví ke svému okolí a nezavírejte oči před projevy, které mohou být signálem dítěte v ohrožení. Jaké jsou znaky špatného zacházení projevující se v chování dítěte?🔗
- Čeho chceme projektem Signály dosáhnout v podpoře ohrožených dětí? Jaké jsou cíle ochrany dětí? Každým naším krokem se hlavně snažíme všechny naučit identifikovat dítě, kterému hrozí jakékoliv ohrožení. Důležité je pro nás i poskytnout pomoc a ochranu těm, kteří ohrožení odhalí nebo poskytnout koordinovanou cílenou podporu ohroženým dětem a jejich rodinám.🔗
- Jakou roli v ochraně ohrožených dětí mají školy a školská zařízení? Má-li včasná koordinovaná intervence při řešení ohrožení dětí fungovat, vyžaduje nejen vzájemnou spolupráci a propojenost jednotlivých subjektů, ale i kvalitní organizační a funkční uspořádání uvnitř jednotlivých subjektů.🔗
Trauma u dětí:
- Bludný kruh nezpracovaného traumatu u dětí názorně ukazuje propojení tělesných reakcí, emocí, chování a automatických myšlenek, vycházejících z jádrového přesvědčení o sobě samém. Abychom bludný kruh přerušili, je důležité změnit některou z jeho složek.🔗
- Trauma dítěte způsobené špatným zacházením nebo v současné chvíli i aktuální situací, může mít vliv nejenom na aktuální stav dítěte, ale devastující dopad může mít i na celkový vývoj dítěte a může přetrvávat po celý zbytek života. Jaké jsou projevy traumatu u dětí dle věku?
Materiály pro zlepšení komunikace s dítětem i dospělými klienty :
- Jak získat důvěru dítěte a jak s ním probrat i závažnější témata tak, aby jim porozumělo? Tuhle otázku si klademe dnes a denně všichni. Pomocníkem mohou být základní komunikační zásady, které jsou ušité na míru komunikaci s dítětem.
- Metodika ke kartě KID neobsahuje jen popis znaků ohrožených dětí nebo kontakty na případnou pomoc, ale mnoho dalších důležitých souvisejících informací, například doporučení, jak s potenciálně ohroženými dětmi mluvit/nemluvit. Dnes vám představíme 9 doporučení, jak s ohroženými dětmi NEKOMUNIKOVAT, tedy co NEDĚLAT.🔗
- Pokud chceme snížit počet ohrožených dětí, nesmíme zapomenout pečovat také o jejich rodiče. Jak mohou sociální pracovníci a další odborníci jednodušeji navázat vztah s dospělými klienty, jak si k nim najít cestu? Pomocníkem může být 6 hlavních principů trauma-informovaného přístupu, které lze využít i v práci s dětskými klienty.
Pracovní listy pro děti :
- Začátek roku je obdobím, kdy si dáváme novoroční předsevzetí s vidinou lepšího duševního i tělesného zdraví. A proto jsme se rozhodli, že právě teď je ta správná doba, nabídnout vám pracovní list pro děti a dospělé, který můžete použít právě pro tento účel.
- Připravili jsme si pro vás jednoduchou aktivitu VYMALUJ – NAKRESLI – NAPIŠ. S dětmi můžete připravit Valentýnky pro ty, které mají děti ve svých srdcích. Do středu srdce můžete napsat jméno toho, koho máte rádi a do jednotlivých částí pak to, co na něm máte rádi.
- Jarní pracovní listy. Tyto materiály jsou vhodné pro pomyslné otevření dětského srdce a získání důvěry formou hry. Lépe tak můžete navázat kontakt s dítětem, které může potřebovat vaši pomoc
Videa:
- 5 TIPŮ, JAK SE DÍTĚ MŮŽE CÍTIT LÉPE. Otevřete toto téma s dětmi! Sotva přečkaly pandemii covidu a už zase žijí v nejistotě válečné krize. Cítí se děti u vás ve třídě nebo kdekoli jinde v poslední době smutné a mají strach? Nedokáží se soustředit a nic je nebaví?
- 5 TIPŮ CO MŮŽEŠ UDĚLAT PRO KAMARÁDY, ABYSTE SE VŠICHNI CÍTILI LÉPE. Po distanční výuce, kdy děti trávily více času před monitory než ve škole, nastává pro děti další nečekaná změna. Do jejich tříd nastoupili noví spolužáci, kteří společně se svými maminkami opustili rodnou zem před válečným konfliktem.
- Možná se vám bude líbit návod, jak si doma nebo v jakémkoliv dětském kolektivu, vytvořit masážní pytlíček. Tato seberegulační pomůcka je vhodná při přetlaku energie.
- Při hře s loutkami si s dítětem můžete promluvit o jeho pocitech, co ho trápí nebo baví. Loutky fungují jako alter ego, dítě se vžije do zvířátka, lépe se uvolní a dokáže skrze něj popsat své pocity. Můžete tak zjistit, jaký má problém a pak mu můžete rychleji pomoci.